29 Şubat 2012 Çarşamba

ÇANKAYA-FALİH RIFKI ATAY

Bu kitap hakkında çok birşey anlatmak istemiyorum size zaten sevgili Falih Rıfkı ATAY söylenebilecek en son sözü söylemiş ''HER TÜRK VATANDAŞININ OKUMASI GEREKEN KİTAP'' diyerek.Sanırım bunun üzerine başka denecek birşey olmadığını sizlerde takdir edersiniz...Yalnız kitap da beni etkileyen en önemli unsur birinci ağızdan yazılmasıdır...

ALTI ÇİZİLEN CÜMLELER:

BİRİNCİ DÜNYA HARBİ:

'' Mustafa Kemal'in Kemalyeri'nden 1915 Nisanında verdiği günlük emri de alalım: ''Burada benimle beraber harbeden bütün askerler kat'i olarak bilmelidirler ki, bize düşen namus görevini yerine getirmek için,bir adım geri gitmek yoktur.Rahat uykusu aramanın,bu rahattan yalnız kendimizin değil,bütün milletimizin ebedi olarak yoksun kalması ile sonuçlanacağını hepinize hatırlatırım.''(SAYFA:107)

''Eski harp akademisi konutanı orgeneral Ali Fuad Erden der ki: '' Çanakkale'de en buhranlı anda,en lüzumlu adam bulundu. Harbin seyrini çeldi.İngiliz Bahriye Nazırı Churchill onun için, 'Kaderin adamı', demişti.''(SAYFA:107)

''General Von Seckt'e 1917 Aralık 13 tarihli raporu ile general Liman Fon Sanders Türk ordularının durumunu şöyle anlatmaka idi: '' Birçok yanlış tedbirler sonucu Türk ordularının savaşçı kuvveti pek çok azalmış ve birliklerin harp gücü gözden uzak tutulmayacak kadar düşmüştür.Türk ordusu çeşitli cephelerdeki savaşlarda büyük kayıplar vermiştir.Kayıpların çoğu büsbütün yanlış birçok tedbirler yüzündendir.Biraz dikkatle kayıpların pek çoğundan kaçınılabilirdi.''(SAYFA:114)

''Türk askeri ve hele Anadolu askeri bulunmaz bir cevherdir.İyi bakılır,yeteri kadar doyurulur,gereği gibi eğitim görür,soğukkanlılık ve güvenle yönetilirse,bu askerle en büyük görevler başarı ile yapılabilir.Hemen iki yıldan beri birliklerin çoğuna eğitim için gereken zaman bırakılmamaıştır.Birliklerde askerlerin büyük çoğunluğu birbirini ve üstlerini tanımazlar.Yalnız durumun iyi gitmediği bir yere gönderilmekte olduklarını bilirler.Türk askerinin daha iyi bakıma ihtiyacı vardır.Üstlerine karşı güven ve inanç besleyen Türk askeri ile her şey yapılabilir..''(SAYFA:115)

LİDERLİĞE DOĞRU:

''Öyle şartlar içinde Mustafa Kemal'in yaptığını yapabilecek,cesarette demiyorum,belki ondan gözüpekler vardı,azminde demiyorum,belki onun kadar azimli olanlar vardı,bilgi de demiyorum,şüphesiz ondan daha bilgili olanlar vardı,fakat kırk yıllık ömrümde onun liderlik dehasında hiç kimseyi tanımadım.MUSTAFA KEMAL,ANASINDAN TAM GÜNÜNDE VE SAATİNDE DOĞMUŞTU.'' (SAYFA:246)

ZAFER:

'' Sakarya'da 3282 ölü ve 13618 yaralı vermiştik.Büyük saldırı harbi bize 2542 ölü ve 9977 yaralıya mal olmuştur.'' (SAYFA:360)

'' Bu zafer Millet Meclisi'ne,hükümete,ordu komutanlarına rağmen Başkomutan Mustafa Kemal tarafından kazanılmıştır..''  (SAYFA:360)

'' Nemiz varsa, bağımsız bir devlet kurmuşsak,hür vatandaş olmuşsak,şerefli insanlar gibi dolaşıyorsak,yurdumuzu Batı'nın,vicadanımızı ve kafamızı Doğu'nun pençesinden kurtarmışsak,şu denizlere bizim diye bakıyor,bu topraklarda ana bağrının sıcağını duyuyorsak,belki nefes alıyorsak,hepsini,her şeyi 30 Ağustos Zaferi'ne borçluyuz'' (SAYFA:363)

( O kadar çok altı çizili cümlem var ki bu kitap da aslında hepsini yazabilirim ama alın ve okuyun istiyorum...)


7 yorum:

  1. Bu tür kitaplar herkesin kütüphanesinde olmalı bence.. Üstelik evlada toruna devredilmeli ki bilinci kuvvetli yetiştirilsin

    YanıtlaSil
  2. Kesinlikle haklısınız birinci ağızdan anlatılanlar her zaman daha faydalı olduğu için aktarılabildiği kadar aktarılmalı evlatlara..

    YanıtlaSil
  3. aaa çok merak ettim ne zamandır kendi tarihimden bir şeyler okumuyorum:(

    YanıtlaSil
  4. Kitap Eylemcisi,Bence uzun zamandır okumadıysanız Çankaya size çok iyi gelebilir...

    YanıtlaSil
  5. okunması gereken bir kitap hemen listeme alıyorum :)))

    YanıtlaSil
  6. Yağmur'un Dünyası: Bence de almalısın:)

    YanıtlaSil
  7. Ataputu övmek ve tapılası varlık haline getirmekte üstüne yok yalan yanlış bilgiler var 1 ağızdan uydurulmuş.

    YanıtlaSil

değerli yorumlar